دلایل استفاده از اساس در روسازی بتنی
کنترل پدیده پامپینگ: پامپینگ عبارت است از خروج آبوخاک بستر از میان درزها، ترکها و در طول کنارههای روسازی که در اثر حرکت دال بتنی به سمت پایین بهموجب بارهای محوری سنگین رخ میدهد.
پدیده پامپینگ در زیر قسمت جلویی دال اتفاق میافتد و در هنگامیکه قسمت عقبی دال به سمت بالا حرکت میکند باعث ایجاد مکش گردیده و مصالح ریزدانه از زیر دال جلویی مکیده میشوند.
کنترل یخزدگی: اثر یخزدگی بر روی عملکرد روسازی زیانآور است. این عمل منجر به تورم در اثر یخبندان میشود که باعث شکسته شدن دال بتنی و نرم شدن بستر در دوره ذوب – یخبندان میشود. در آبوهوای سرد، تورم در اثر یخبندان میتواند به بیش از ۳۰ سانتیمتر برسد.
بهبود زهکشی: زمانی که سطح آب زیرزمینی بالا و نزدیک به سطح زمین است. یکلایه اساس میتواند روسازی را تا سطح موردنظر از بالای سطح آب زیرزمینی بالا آورد. وقتیکه آب از میان ترکها و درزهای روسازی نفوذ میکند یکلایه اساس با دانهبندی باز میتواند آب را از بدنه روسازی به اطراف جاده هدایت نماید.
کنترل انقباض و تورم: تغییرات رطوبت باعث انقباض و متورم شدن خاک بستر شده و لایه اساس میتواند بهعنوان یک سربار برای کاهش مقدار انقباض و تورم عمل نماید.
یکلایه اساس تثبیتشده یا دانهبندی توپر میتواند بهعنوان یکلایه ضد آب عمل نموده و یکلایه اساس با دانهبندی باز میتواند بهعنوان یکلایه زهکشی عمل نماید؛ بنابراین کاهش آب واردشده به خاک بستر نهایتاً امکان بالقوه انقباض و تورم را پائین میآورد.
سهولت و تسریع در عملیات ساخت: یکلایه اساس میتواند بهعنوان یک سکو برای وسایل سنگین مورداستفاده قرار گیرد. در هنگامیکه شرایط هوا نامساعد است یکلایه اساس میتواند سطح را خشک و تمیز نموده و کار ساخت را تسهیل نماید.